Skip to main content
search
0

نرم افزار بلندر یک ابزار منبع‌باز قدرتمند برای مدل‌سازی سه‌بعدی است. Blender رایگان است و می‌توانید به آموزش بلندر در سایت متا استودیو دسترسی داشته باشید.

صفرتاصد نرم افزار بلندر و ویژگی‌های این برنامه کاربردی

نرم افزار بلندر چیست؟

بلندر یک برنامه منبع باز (Open Source) کامپیوتری برای مدل‌سازی سه بعدی است که به صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. معمولا گرافیست‌ها و متخصصان VFX از نرم افزار بلندر استفاده می‌کنند تا امکان نمایش ایده‌های‌شان و طرح‌های اولیه را بصورت دوبعدی و سه بعدی یا انیمیشن داشته باشند.

بلندر قدرت بالایی برای برای ایجاد تصاویر با کیفیت دو بعدی و سه بعدی به عنوان یک ابزار CAD در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین، اگر به دنبال آموزش نرم افزار بلندر هستید یا قصد دارید وارد این حوزه شوید، این مقاله را در بلاگ متا استودیو تا انتها بخوانید.

آغاز به کار نرم افزار بلندر 

برای نخستین بار در سال 1994 از بلندر رونمایی شد. یک استودیو انیمیشن سازی به نام NeoGeo از Blender به عنوان یک ابزار داخلی استفاده کرد. در این مسیر 28 ساله، نرم افزار بلندر تغییرات و بهبودهای زیادی را تجربه کرده است، اما در آغاز مسیر خود در دنیای طراحی، یک گرافیست و توسعه‌دهنده وب از بلندر به عنوان یک نرم افزار عمومی رونمایی کرد، درست یک سال پس از استفاده محدود توسط استودیو NeoGeo، یعنی سال 1995!

ویژگی‌های اصلی و مهم نرم افزار بلندر

اگر از ویژگی رایگان بودن بلندر سریع عبور کنیم، اوپن سورس بودن آن اولین ویژگی فنی مهم این برنامه است. این مزیت، باعث می‌شود که کاربران بلندر به سادگی به کدهای برنامه دسترسی داشته باشند و آن را بر اساس ایده و نیازشان تغییر دهند. به عبارت دیگر بلندر از نظر فنی قابلیت کاستومایز شدن دارد.

ویژگی دیگر این نرم افزار، تطبیق با سیستم عامل‌های محبوب از جمله اندروید، ویندوز، لینوکس و مک است. بنابراین، طیف بیشتری از کاربران امکان دسترسی به بلندر را دارند.

از نرم افزار بلندر در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

به‌طور کلی در هر زمینه یا کسب و کاری که از نرم افزارهای CAD بهره می‌برد امکان استفاده از نرم افزار بلندر را دارد.

نرم‌افزارهای Computer-Aided Design یا به اختصار CAD، به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که کار ایجاد و ویرایش شکل‌ها را به کمک کامپیوتر انجام می‌دهند. این نرم‌افزارها در طراحی مدل‌های سه‌بعدی و دوبعدی، تحلیل قطعات از نظر مسائل تنش، گرما و مسائل مکانیکی با استفاده از روش المان محدود نیز کاربرد دارند.

به طور کلی نرم افزار بلندر در حوزه‌های زیر کاربرد دارد:

  • مدل‌سازی سه‌بعدی: ایجاد اشکال و اجسام سه‌بعدی.
  •  انیمیشن سازی: تبدیل مدل‌های ثابت به مدل‌های متحرک.
  •  رندرینگ: نمایش ویژگی‌های ظاهری مدل‌ها.
  • شبیه‌سازی و فیزیک: شبیه‌سازی حرکت‌ها و تعامل‌های مختلف.
  • ویرایش فیلم: افزودن جلوه‌های ویژه به فیلم‌ها.
  • کدنویسی: ایجاد اسکریپت‌ها و افزونه‌های سفارشی.

در ادامه این محتوا، درباره این ویژگی‌ها نکات بیشتری را مطرح کرده‌ایم. همچنین می‌توانید نمونه کارهای نرم افزار بلندر که توسط تیم متا استودیو در پروژه‌های واقعی انجام شده‌اند را در وبسایت ما مشاهده کنید.

نرم افزار بلندر و مشاغل مرتبط با آن

بلندر در سایت فیلم و انواع محتوای ویدیویی، خلق کارکتر و مدل‌سازی در بازی‌های کامپیوتری کاربرد دارد.

از طرف دیگر، فعالان حوزه سینما می‌توانند از این ابزار در کنار سایر نرم افزارهای تخصصی فیلمسازی و تدوین ویدیو استفاده کنند.

نرم افزار بلند ابزارهای مجسمه سازی نیز دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید سوژه‌ها و مدل‌های طبیعی ایجاد کنید. بنابراین، به لیست قسمت قبلی می‌توانید ساخت مجسمه دیجیتال هم اضافه کنید.

زمینه شغلی دیگری که می‌تواند از بلندر استفاده کند، برنامه‌نویسی است، البته با زبان پایتون. در زمینه اسکریپت‌نویسی با پایتون، بلندر امکانات منحصربه‌فردی دارد. اجرای اسکریپت‌ها و API یکپارچه‌شده با پایتون از جمله این امکانات هستند.

رندرینگ با بلندر

.گرافیست‌ها و کاربران بلندر در کنار مدلسازی و طراحی، امکان رندر گرفتن با کیفیت بالا را با استفاده از Blender دارند. موتور قدرتمند رندر گیری نرم افزار بلندر می‌تواند تصاویر روشن و با کیفیت بالاتر را در اختیار شما قرار دهد.

به طور کلی موتورهای رندرینگ بلندر شامل موارد زیر هستند:

Eevee: یک موتور رندر با سرعت بالا و قابلیت تعاملی که برای پیش‌نمایش سریع واقع‌گرایانه از مدل‌ها استفاده می‌شود

Workbench: یک موتور رندر ساده‌تر برای نمایش سریع مدل‌ها و اشیاء است.

Cycles: یک موتور رندر از نوع ردیابی مسیر است که توانایی رندرینگ از طریق CPU و GPU را پشتیبانی می‌کند. Cycles از Open Shading Language نیز پشتیبانی می‌کند.

شبیه سازی با بلندر

همین کاربرد بلندر است که آن را در فیلم‌سازی، مدل‌سازی و خلق کاراکترها در انیمیشن و ویدیو گیم‌ها متمایز می‌کند. شما حتی امکان شبیه‌سازی مایعات را در بلندر دارید و می‌توانید با استفاده از مولفه شبیه سازی، هر مفهومی که مثل مایعات قابلیت جریان پیدا کردن دارد را شبیه سازی کنید. 

ایجاد ترسیم و انیمیشن دو بعدی در نرم افزار بلندر

ابزار Grease یکی از ابزارهای پیشرفته در بلندر برای ایجاد انیمیشن‌های دو بعدی است. شما با استفاده از این ابزار یا سایر ابزارهای دو بعدی بلندر می‌توانید فضاها و مدل‌های سه‌بعدی را با یک براش دو بعدی ترسیم کنید.

شبیه‌سازی سه بعدی و فیزیکی در بلندر

ابزارهای نرم افزار بلندر طیف وسیعی از شبیه‌سازی‌های سه بعدی را پوشش می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها برای افکت‌های مختلف استفاده کنید. این افکت‌ها عبارتند از:

  • مایعات (سیالات)
  • دود و آتش
  • مو
  • پارچه
  • اجسام سخت 
  • ذرات 

نرم افزار بلندر از دو کتابخانه Bullet و MantaFlow برای ارائه ابزارهای شبیه‌سازی استفاده می‌کند.

درباره دو کتابخانه Bullet و MantaFlow در بلندر

کتابخانه Bullet در بلندر چیست؟

Bullet یک کتابخانه تشخیص برخورد سه بعدی و دینامیک منبع باز و رایگان است. این کتابخانه، تشخیص برخورد در زمان واقعی و شبیه‌سازی چند فیزیک را برای برنامه های مختلف مانند VR، بازی‌ها، جلوه‌های ویژه، روباتیک، یادگیری ماشین و غیره ارائه می‌دهد. کتابخانه بولت در ساخت بازی‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های مهندسی استفاده می‌شود.

کتابخانه Bullet physics به زبان ++C نوشته شده است، اما یک پوشش جاوا برای C++ engine1 نیز فراهم می‌کند.

کتابخانه MantaFlow در بلندر چیست؟

MantaFlow یک چهارچوب متن باز است که هدف آن تحقیقات شبیه سازی سیال در Computer Graphics 3 است. در نگاه عمیق‌تر، مانتافلو رابط تعریف صحنه پایتون و سیستم پلاگین را میسر می‌کند که امکان نمونه‌سازی سریع و آزمایش الگوریتم‌های جدید را فراهم می‌سازد. MantaFlow برای ایجاد شبیه‌سازی‌های دینامیک سیالات واقعی مانند اثرات دود، آتش و آب استفاده می‌شود.

انیمیشن‌های کوتاه و مشهور که با نرم افزار بلندر ساخته شده‌اند

انیمیشن‌ها و فیلم‌های زیادی هستند که با استفاده از بلندر ساخته شده‌اند. بیشتر این آثار در دسته فیلم یا انیمیشن‌های کوتاه قرار دارند. برخی از مشهورترین انیمیشن‌هایی که با بلندر ساخته شده‌اند شامل موارد زیر هستند:

Sintel: یک انیمیشن کوتاه و هیجان‌انگیز است که در سال 2010 ساخته شد و داستان ماجراجویی یک دختر جوان به نام “سینتل” را روایت می‌کند.

Big Buck Bunny: این انیمیشن کوتاه، داستان یک خرگوش بزرگ با نام “بانی” را به تصویر می‌کشد و در سال 2008 ساخته شد.

Elephants Dream: یک انیمیشن کوتاه علمی-تخیلی است که در یک دنیای واقعیت مجازی رخ می‌دهد. این انیمیشن در سال 2006  ساخته شد.

Cosmos Laundromat: این انیمیشن کوتاه ساخته‌شده در سال 2015، داستان یک گوسفند به نام “فرانک” را دنبال می‌کند.

سیستم مورد نیاز برای استفاده از نرم افزار بلندر

حداقل سیستم مورد نیاز:

سیستم عامل: ویندوز 7،8.1،10 | Mac ورژن 10.13 | لینوکس

پردازنده (CPU): دو هسته‌ای 64 بیتی با حداقل سرعت 2 گیگاهرتز و قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی SSE21

حافظه رم: حداقل 4 گیگابایت 

کارت گرافیکی: با حداقل حافظه یک گیگابایت با قابلیت پشتیبانی از Pixel Shader 3.3

مشخصات بالا به حداقل سیستم مورد نیاز اشاره داشت، با توجه به پروژه‌ای که برای انجام در دست دارید، این مشخصات می‌تواند تغییر کنید. در ادامه، سیستم ایده‌ئال و حرفه‌ای حال حاضر را مشخص کرده‌ایم:

سیستم عامل: ویندوز 7،8.1،10 | Mac ورژن 10.13 | لینوکس

پردازنده (CPU): 

-برای شبیه‌سازی‌های سیال: Threadripper 5995WX AMD| یک پردازنده دارای 64 هسته و پشتیبانی از رم 512 گیگابایتی

-برای مدل‌سازی و انیمیشن: 13900K اینتل با رم جدید DDR5 

کارت گرافیکی (GPU): سریعترین پردازنده گرافیکی بلندر NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti | یک کارت گرافیکی با قدرت بالا و مناسب برای کسانی که به دنبال سرعت خروجی رندر بالا هستند 

حافظه رم: بسته به نوع کاری که انتظار دارید، ممکن است نیاز به حافظه رم بیشتری داشته باشید. اگر  قصد استفاده از تمام ویژگی‌های بلندر را دارید، حداقل 32 گیگابایت رم توصیه می‌شود.

سخن پایانی

مقصود ما از نگارش این مطلب، صرفا آشنایی شما با نرم افزار بلندر بود. اگر قصد دارید تا در این حوزه عمیق‌تر شوید، بهتر است آموزش حرفه‌ای را به صورت تخصصی آغاز کنید. دوره‌های آموزشی متا استودیو طیف وسیعی از ابزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار را آموزش می‌دهند. می‌توانید برای شروع با دوره متا بلندر متا استودیو شروع کنید.

Meta Studio

Meta Studio Webmaster

Leave a Reply

Close Menu

@3dmetastudio