Skip to main content
search
0

معمولا رندر گرفتن در بلندر یا نرم افزارهای مشابه آن به سیستم‌های قدرتمند نیاز دارد. این نرم‌افزارها بار زیادی روی CPU و GPU سیستم شما وارد می‌کنند به همین دلیل علاوه‌بر یک سیستم قدرتمند، لازم است راهکارهایی را بدانید که بتوانید به کمک آن‌ها رندر گرفتن صحنه سنگین بدون هنگ کردن در بلندر را فرا بگیرید که عبارتند از:

  1. تقسیم صحنه
  2. جدا کردن عناصر به لایه‌های رندر
  3. فعال کردن شفافیت رندر
  4. رندر گرفتن
  5. ترکیب کردن

در ادامه این محتوا از وبلاگ متا استودیو، درباره هر مرحله بیشتر توضیح داده‌ایم. با استفاده از این راهنما تا حد زیادی مشکل رندرگیری در نرم افزار بلندر را برطرف خواهید کرد.

قدم 1: تقسیم صحنه

هدف این کار، تقسیم صحنه به بخش‌های کوچک‌تر است که کارت گرافیک شما بتواند بدون مشکل آن‌ها را پردازش کند. بنابراین اولین قدم تصمیم‌گیری در مورد نحوه جدا کردن عناصر است.

در تصویر زیر از بلوک‌بندی (افزودن اشکال پایه) استفاده شده تا مشخص شود چگونه صحنه را جدا خواهیم کرد:

وقتی که تصمیم گرفتید چطور می‌خواهید تقسیم صحنه را انجام دهید، سراغ مرحله بعد بروید.

قدم 2: جدا کردن عناصر به لایه‌های رندر

باکس‌های ‘Scene’ اشاره به لایه‌های فیزیکی دارند که برای کل صحنه رندر خواهند شد. در واقع، این باکس‌ها نباید اینجا باشند زیرا ارتباطی با لایه‌های رندر ندارند و فقط نشان‌دهنده لایه‌هایی هستند که در نمای سه‌بعدی (3D View point) فعال کرده‌اید.

باکس‌های ‘Layer’ نشان می‌دهند که کدام لایه‌های فیزیکی در لایه رندر قرار خواهند گرفت. در مثال زیر، پنج لایه اول پیش‌زمینه هستند، بنابراین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم:

باکس‌های ‘Exclude’ مهم هستند. این باکس‌ها نشان می‌دهند چه چیزی نباید در این لایه رندر شود (باید انتخاب معکوس لایه‌های انتخاب شده باشد). اما برخلاف بخش Layers، این باکس‌ها به طور خاص به بلندر می‌گویند که چه چیزی را از محاسبه حافظه حذف کند. این مرحله را نادیده نگیرید، زیرا هدف اصلی (صرفه‌جویی در حافظه) از بین خواهد رفت.

این کار را برای هر لایه رندر انجام دهید. به تصویر که چگونگی نمایش همه لایه‌ها آمده است دقت کنید:

قدم 3: فعال کردن شفافیت رندر (Render Transparency)

از آنجا که قرار است چندین رندر را روی یکدیگر ترکیب کنیم، مهم است که بلندر پس‌زمینه را کاملاً شفاف رندر کند. برای این کار به این مسیر بروید: Render > Film > Transparent

قدم 4: رندر گرفتن با بلندر

از دیدن تنها بخشی از صحنه مثل تصویر بالا تعجب نکنید. در واقع همه چیز سر جایش است، بلندر فقط یک لایه رندر تمام شده را نمایش می‌دهد. در مرحله بعدی آن‌ها را با هم ترکیب خواهیم کرد و کار نهایی مدنظرمان می‌رسیم.

قدم 5: ترکیب کردن

هر لایه رندر دارای پس‌زمینه شفاف است، بنابراین می‌توانید آن‌ها را با رفتن به Compositor و استفاده از نُد Alpha Over ترکیب کنید.

این کار را برای تعداد لایه‌های رندری که دارید انجام دهید:

جمع بندی

این نحوه رندر گرفتن یک صحنه سنگین روی یک کامپیوتر نسبتا قدرتمند است. اگر به تازگی وارد این مسیر و طراحی سه بعدی شده‌اید و سیستم شما توانایی بسیار زیادی برای رندرگیری بدون چالش ندارد، این مسیر را برای رندر گرفتن از صحنه سنگین بدون هنگ کردن پیش ببرید. برای مشاهده سایر مطالب آموزشی رایگان به وبلاگ متا استودیو مراجعه کنید.

محمد

من محمدم، علاقه‌مند به خلق کردن! فرقی نمی‌کنه که خلق یک متن باشه یا خلق یک تصویر، من صرفا به تغییری که از پس یک مفهوم تازه ایجاد می‌شه عشق می‌ورزم، تغییری که از جنس تجربه، پیشرفت و حرکت رو به جلو است...

Leave a Reply

Close Menu

@3dmetastudio