برای ساخت انیمیشن به طی کردن مراحل مختلفی نیاز است. شما میتوانید با این چک لیست ارائهشده از متا استودیو، مسیر شفافتری برای ساخت انیمیشن پیش رو داشته باشید.
چک لیست مرحلهبهمرحله ساخت انیمیشن با استفاده از طراحی سه بعدی
دنیای انیمیشن صرفا به سینما و حوزه کودک محدود نیست، بلکه در زمینه تبلیغات هم استفادههای بسیاری از آن میشود. همچنین، میتوان حوزه طراحی UI/UX هم به این لیست اضافه کرد. در این مقاله از بلاگ متا استودیو، درباره مراحل ساخت انیمیشن با استفاده از شبیهسازی سه بعدی بیشتر توضیح دادهایم. اگر از علاقهمندان به نرم افزار بلندر و ساخت انیمیشن هستید، این مطلب را از دست ندهید.
فرآیند ساخت انیمیشن
طراحی سه بعدی یکی از روشهای مورد استفاده در تولید انیمیشن است که به کمک نرمافزارهایی مانند Maya، Blender، یا 3ds Max انجام میشود. این فرآیند عموماً شامل سه چهار مرحله کلی مدلینگ، انیمیشن (پویانمایی)، رندرینگ و تدوین است. در ادامه به هر یک با جزئیات بیشتری پرداختهایم. این فرآیند به طور کلی شامل مراحل زیر است:
مفهومسازی و طراحی اولیه: در این مرحله، تیم طراحی ایدهها و مفاهیم را برای شخصیتها، صحنهها و اشیاء ایجاد میکند. این مرحله عبارت است از اسکچها، نقاشیهای مفهومی و توضیحات نمونه.
مدلسازی: ایجاد ساختارهای سهبعدی برای اشیاء و شخصیتها با استفاده از نرمافزارهای مدلسازی، همه مربوط به این مرحله هستند. هنرمندان جزئیات شخصیتها و اشیاء را مدل میکنند و آنها را به طور کامل و با دقت به ظاهر دلخواه در مدل سهبعدی تبدیل میکنند.
تکمیل دادههای مدل: این مرحله شامل افزودن جزئیات بیشتر به مدلها مانند رنگ، بافت، نورپردازی و جزئیات دیگر است تا مدلها واقعیتر به نظر برسند.
ریگینگ (Rigging): در این مرحله، یک ساختار حرکت (ریگ) برای شخصیتها ایجاد میشود که شامل ایجاد استخوانها، اتصالات و کنترلهای حرکت برای امکان حرکت و انیمیشن دادن به شخصیتها است.
انیمیشن: پس از ریگینگ، شخصیتها با استفاده از کلیدهای موجود در ریگینگ، به حرکت درمیآیند. این مرحله شامل ایجاد حرکات مختلف برای شخصیتها و اشیاء است که توسط طراحان حرکت انجام میشود.
تست و بهینهسازی: در این مرحله، انیمیشنها و مدلها با استفاده از نرمافزارهای مخصوص بهینهسازی و تست میشوند تا مشکلات و نقصهای موجود برطرف شوند و کیفیت نهایی به حداکثر برسد.
رندرینگ: اینجا جاییست که صحنهها و اشیاء به تصاویر یا فیلمهای ویدیویی تبدیل میشوند. این شامل اعمال نورپردازی، تنظیمات دوربین و رنگها برای بهبود ظاهر نهایی است.
چک لیست ساخت انیمیشن؛ از ایده تا تدوین
در ادامه این مطلب، یک چک لیست که برای ساخت انیمیشن نیاز دارید آماده کردهایم که میتوانید برای استفاده در تولید و ساخت انیمیشن از آن استفاده کنید.
۱. تحقیق
هدف:
برند، محصول یا خدمات کارفرما را به طور کامل درک کنید. تنها در اینصورت است که میتوانید پیام برند را با انیمیشنی که میسازید برسانید. برای مثال، تیم متا استودیو در مرحله تحقیق بازار، به تمام جوانب آشنایی با برند میپردازد. از شناخت شخصیت برند و درک چهارچوبهای کلامی و بصری تا بنچمارک رقبا جزو مراحل تحقیق هستند.
اقدامات:
- پرداختن به جزئیات کسب و کار (محصول یا سرویس)
- شناخت مزیت رقابتی منحصر به فرد
- درک خوب از پرسونای مخاطبان هدف
- تحقیق درباره رقبا و روندهای صنعت
پیشنهاد ما این است پیش از اینکه در تیم خود اقدام به آغاز مراحل تحقیق کنید، با تیمهای مارکتینگ برند کارفرما جلساتی برای راهنمایی و ارائه بریفهای لازم داشته باشید. این کار باعث میشود در زمان و هزینه هر دو طرف صرفهجویی شود.
۲. سناریو جذاب
هدف:
در این مرحله باید سراغ خلق یک خط داستانی قانع کننده بروید. استفاده از تکنیکهایی مانند استوری تلینگ و همکاری با یک کپیرایتر میتواند شما را از کلیشهها و داستانهای معمولی دور کند.
اقدامات:
- نگارش یک فیلمنامه یا سناریو مختصر اولیه
- مشخص کردن دیالوگها و پیامهای کلیدی
- مطمئنشدن از شفافیت و تعامل برانگیز بودن سناریو
۳. ایجاد Storyboard
هدف:
استوریبورد یک روش برای تصویرسازی، ساختاردهی و سازماندهی یک صحنه در یک اثر انیمیشن است که از طریق آن صحنهها از اسکچها به تصاویر کامل تکامل مییابند و در نهایت مجموعهای از تصاویر تشکیل دهنده یک صحنه را تشکیل میدهند.
هدف از استوریبورد، ارائه نسخه دقیقتر و احتمالیتر یک صحنه است که پس از تایید، برای انیمیشنسازی ارسال میشود.
اقدامات:
- ایجاد یک سری فریم مصور (مانند یک کمیک استریپ)
- برنامهریزی برای ترکیب شات و انتقال
- هماهنگی صحنهها با فیلمنامه
۴. جهت هنری (Art Direction)
هدف:
Art Direction به عنوان فرآیند نظارت و هدایت بخشهای بصری یک پروژه خلاق تعریف و طی آن یک تئوری خلاقانه و استایل بصری برای پروژه تعیین میشود.
Art Director (مدیر هنری) با تیم طراحان و هنرمندان همکاری میکند تا این تئوری را به تصویر بکشد.
وظایف Art Director در انیمیشن: تعیین استایل بصری، Art Director مسئول استایل بصری انیمیشن است. او تصمیم میگیرد که شخصیتها، وسایل و محیطها چگونه به نظر بیایند و پایهای برای بخشهای دیگر دپارتمان هنری فراهم میکند.
در کل، Art Direction نقش حیاتی در فرآیند خلاقیت دارد. این مرحله، ترکیب دیدگاه هنری با تفکر استراتژیک را به منظور ایجاد تجربیات بصری جذاب و موثر فراهم میکند.
اقدامات:
- انتخاب طرحهای مناسب
- طراحی شخصیتها، پسزمینهها و وسایل
- ایجاد ظاهر و احساس کلی
۵ .مدلسازی
هدف:
این مرحله در ساخت انیمیشن سهبعدی یکی از مهمترین مراحل است که نقش اساسی در ایجاد شخصیتها، اشیاء و صحنهها دارد. در این مرحله، هدف ایجاد ساختارهای سهبعدی برای اشیاء و شخصیتها است که در انیمیشن نقش دارند. در ادامه، کمی بیشتر درباره الزامات مدلسازی توضیح دادهایم:
نرمافزارهای مدلسازی: ابزارهای مدلسازی متنوعی وجود دارند که هنرمندان میتوانند از آنها برای ایجاد مدلهای سهبعدی استفاده کنند. برخی از این نرمافزارها عبارتند از Maya، Blender، 3ds Max، ZBrush و Cinema 4D
ساخت مدل: در این مرحله، هنرمندان ساختار سهبعدی شیء یا شخصیت را ایجاد میکنند کخ عبارت است از ایجاد شکل اولیه، اضافه کردن جزئیات، و تنظیم اندازه و مقیاس مدل است.
برای ساخت مدلهای پیچیدهتر، ابزارهای مدلسازی از تکنیکهای مختلفی مانند سطوح منحنی، مشها و مدلهای مسیج استفاده میکنند.
اعمال بافت و جزئیات: پس از ایجاد ساختار اولیه، هنرمندان جزئیات بیشتری مانند بافت، رنگ، و دیگر جزئیات را به مدلها اعمال میکنند که باعث واقعیتر شدن و زیباتر شدن مدل میشود.
از منابع مختلفی برای بافتها استفاده میشود، مثلا عکسهای بافت، متنوعی از مواد و متریالها یا بافتهای ساخته شده در نرمافزارهای مخصوص
تنظیمات انتقال و مقیاس: در این مرحله، هنرمندان مدلها را با دقت تنظیم میکنند تا به درستی در صحنه انیمیشن قرار بگیرند که شامل تنظیم مقیاس، موقعیت و جهت مدلها در فضا است.
تنظیمات انتقال و مقیاس از اهمیت بالایی برای ایجاد صحنههای واقعبینانه و کیفیت انیمیشن است.
اقدامات:
- طراحی و ایجاد مدلهای سه بعدی با استفاده از نرمافزارهای مدلسازی
- اعمال جزئیات و بافتها به مدلها
۶. انیمیشنتست و بهینهسازی:
هدف:
-هدف از این مرحله، تست حرکات و عملکرد انیمیشن در جهت اطمینان از صحت و کیفیت آن و بهینهسازی کیفیت و بهبود عملکرد انیمیشن است.
اقدامات اولیه (تست حرکات و جزئیات انیمیشن):
- در این مرحله، حرکات و جزئیات انیمیشن با دقت بررسی میشوند تا مطمئن شویم که تمامی جزئیات به درستی کار میکنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.
- این تستها میتوانند به بررسی فیلمهای پیشنمایش (پریویو)، تحلیل انیمیشن در سرعتها و مقیاسهای مختلف، و بررسی نقاط ضعف و قوت انیمیشن ختم شوند.
اقدامات ثانویه (اصلاح مشکلات و بهینهسازی کیفیت):
- در این مرحله، هرگونه مشکل و نقص موجود در انیمیشن شناسایی و اصلاح میشود.
- اصلاح عبارت است از تغییر جزئیات حرکات، تنظیم نورپردازی، بهینهسازی مدلها و جزئیات، و بهبود کیفیت رندرینگ.
- هدف این اصلاحات، بهبود کیفیت و زیبایی انیمیشن به حداکثر است.
۷.رندرینگ
هدف:
در این مرحله، صحنهها و حرکات سه بعدی به تصاویر دو بعدی تبدیل میشوند.
اقدامات:
- اعمال نورپردازی و تنظیمات دوربین: نورپردازی و تنظیمات دوربین برای صحنهها و حرکات تعیین میشود. انتخاب نوع و موقعیت نورها، تنظیم رنگ و شدت نور، و تعیین زاویه دوربین برای بهترین ظاهر تصویر، همه از موارد مهم در این گام است.
- رندر کردن تصاویر با استفاده از نرمافزارهای رندرینگ: با استفاده از نرمافزارهای رندرینگ مانند V-Ray، Arnold یا RenderMan، صحنهها و حرکات به تصاویر دو بعدی تبدیل میشوند. این تصاویر با دقت بالا و به صورت واقعبینانه رندر میشوند تا نتیجه نهایی انیمیشن بهترین کیفیت را داشته باشد.
۸. تدوین و ادغام
هدف:
در این مرحله، تصاویر رندر شده و جلوههای ویژه ویرایش میشوند و سپس عناصر مختلفی مانند موسیقی، صدا، و دیالوگها به آنها اضافه میشود.
اقدامات:
- ویرایش تصاویر رندر شده و اضافه کردن جلوههای ویژه: تصاویر رندر شده ویرایش میشوند تا به شکل نهایی و مطلوب برسند. همچنین، جلوههای ویژه مانند افکتهای ویژه و جلوههای تصویری اضافه میشوند.
- ادغام موسیقی، صدا، و دیالوگها: موسیقی، صدا، و دیالوگهای متناسب با انیمیشن به آن اضافه میشوند. این اقدام باعث زنده شدن و افزایش جذابیت انیمیشن میشود و برای تماشاگران بیشتر جذاب است.
مرحله، نقطه پایانی در فرآیند ساخت انیمیشن است که به انتشار و نمایش انیمیشن منتهی میشوند.
در پایان
چک لیستی که در این مقاله از وبلاگ متا استودیو ارائه شد، صرفا یک راهنمای کلی است و ممکن است با توجه به مقیاس پروژه و شرایط خاص آن، نیاز به تغییر، جابجایی یا حذف بعضی مراحل را داشته باشید.