میانبرها (Shortcuts) در نرم افزار بلندر، مانند بسیاری از ابزارهای طراحی معروف کاربردهای فراوانی دارند. در واقع، وقتی که شما قدری در کارکردن با بلندر پیشرفت کنید، به راحتی از کلیدهای میانبر استفاده خواهید کرد.
اگر به آموزش رایگان بلندر علاقهمند هستید، این مقاله از وبلاگ متا استودیو را از دست ندهید. در این محتوا به تمام میانبرهای بلندر در حالتهای مختلف پرداخته شده است.
کلیدهای میانبر بلندر در حالت عمومی (General)
- Ctrl+N: پروژه جدید (New Project)
- Ctrl+O: باز کردن پروژه (Open Project)
- Ctrl+S: ذخیره پروژه (Save Project)
- Ctrl+Shift+S: ذخیره به عنوان… (Save As…)
- Ctrl+Q: خروج از بلندر (Quit Blender)
- Ctrl+Z: بازگشت (Undo)
- Ctrl+Shift+Z: بازگشت به جلو (Redo)
- Ctrl+C: کپی (Copy)
- Ctrl+V: چسباندن (Paste)
- Ctrl+X: برش (Cut)
- Shift+D: تکرار (Duplicate)
- G: جابجایی (Grab/Move)
- R: چرخش (Rotate)
- S: تغییر اندازه (Scale)
کلیدهای میانبر در حالت Object Mode
- G: جابجایی (Grab/Move)
- R: چرخش (Rotate)
- S: تغییر اندازه (Scale)
- Shift+D: تکرار (Duplicate)
- Alt+D: ایجاد کپی وابسته (Linked Duplicate)
- Ctrl+J: اتصال اشیاء (Join Objects)
- M: انتقال به مجموعه (Move to Collection)
- X یا Delete: حذف شیء (Delete Object)
- Ctrl+A: اعمال تغییرات (Apply)
- Ctrl+P: تنظیم پرنت (Set Parent)
- Alt+P: لغو پرنت (Clear Parent)
- Shift+G: انتخاب گروهی (Select Grouped)
- Shift+Ctrl+Alt+C: تنظیم مبدا (Set Origin)
کلیدهای میانبر در حالت Edit Mode
- Tab: تغییر بین حالت Object و Edit
- Ctrl+Tab: انتخاب نوع انتخاب (راسها، لبهها، سطوح) (Mesh Select Mode)
- Ctrl+E: منوی لبهها (Edge Menu)
- Ctrl+F: منوی سطوح (Face Menu)
- Ctrl+V: منوی راسها (Vertex Menu)
- E: اکسترود (Extrude)
- I: اینسرت (Inset Faces)
- Ctrl+R: برش حلقه (Loop Cut)
- K: برش (Knife Tool)
- G: جابجایی (Grab/Move)
- R: چرخش (Rotate)
- S: تغییر اندازه (Scale)
- B: انتخاب مستطیلی (Box Select)
- C: انتخاب دایروی (Circle Select)
- A: انتخاب همه (Select All/None)
- Alt+A: لغو انتخاب همه (Deselect All)
- L: انتخاب متصل (Select Linked)
- Ctrl+L: انتخاب لینک شده (Select Linked)
- H: مخفی کردن انتخاب (Hide Selected)
- Alt+H: نمایش همه (Show All)
- Shift+H: مخفی کردن انتخابنشدهها (Hide Unselected)
- P: جدا کردن (Separate)
- Alt+M: ادغام (Merge)
- Ctrl+B: ایجاد برش (Bevel)
- Ctrl+Shift+B: ایجاد برش راس (Vertex Bevel)
کلیدهای میانبر در حالت Sculpt Mode
- Shift: صاف کردن (Smooth)
- Ctrl: معکوس کردن (Invert)
- F: تغییر اندازه براش (Adjust Brush Size)
- Shift+F: تغییر قدرت براش (Adjust Brush Strength)
- X: تقارن در محور X (Symmetry on X Axis)
- Y: تقارن در محور Y (Symmetry on Y Axis)
- Z: تقارن در محور Z (Symmetry on Z Axis)
- D: استفاده از داینتوپ (Dyntopo)
- Shift+R: نمایش شبکه داینتوپ (Dyntopo Resolution)
- Ctrl+D: اعمال داینتوپ (Detail Flood Fill)
کلیدهای میانبر در حالت Weight Paint
- Ctrl: معکوس کردن براش (Invert Brush)
- Shift: صاف کردن (Smooth)
- F: تغییر اندازه براش (Adjust Brush Size)
- Shift+F: تغییر قدرت براش (Adjust Brush Strength)
- Alt+S: نمونهگیری وزن (Sample Weight)
- X: حذف گروههای استخوان (Clear Vertex Group)
- T: مخفی کردن پالت ابزار (Toggle Tool Shelf)
کلیدهای میانبر در حالت Texture Paint
- Ctrl: معکوس کردن براش (Invert Brush)
- Shift: صاف کردن (Smooth)
- F: تغییر اندازه براش (Adjust Brush Size)
- Shift+F: تغییر قدرت براش (Adjust Brush Strength)
- S: نمونهگیری رنگ (Sample Color)
- R: چرخش براش (Rotate Brush)
- Ctrl+Z: بازگشت (Undo)
- Ctrl+Shift+Z: بازگشت به جلو (Redo)
- Ctrl+I: معکوس کردن انتخاب (Invert Selection)
کلیدهای میانبر در حالت Vertex Paint
- Ctrl: معکوس کردن براش (Invert Brush)
- Shift: صاف کردن (Smooth)
- F: تغییر اندازه براش (Adjust Brush Size)
- Shift+F: تغییر قدرت براش (Adjust Brush Strength)
- S: نمونهگیری رنگ (Sample Color)
- Ctrl+Z: بازگشت (Undo)
- Ctrl+Shift+Z: بازگشت به جلو (Redo)
کلیدهای میانبر بلندر در حالت Pose
- Ctrl+Tab: تغییر به حالت Pose (Toggle Pose Mode)
- G: جابجایی (Grab/Move)
- R: چرخش (Rotate)
- S: تغییر اندازه (Scale)
- I: درج کلید (Insert Keyframe)
- Alt+R: ریست چرخش (Reset Rotation)
- Alt+G: ریست جابجایی (Reset Location)
- Alt+S: ریست تغییر اندازه (Reset Scale)
- Shift+I: حذف کلید (Delete Keyframe)
- Ctrl+P: تنظیم والدین (Set Parent)
- Alt+P: لغو والدین (Clear Parent)
- Ctrl+C: کپی پوز (Copy Pose)
- Ctrl+V: چسباندن پوز (Paste Pose)
- Shift+Ctrl+V: چسباندن پوز معکوس (Paste X-Flipped Pose)
کلیدهای میانبر در حالت Camera
- 0 (عدد صفر): نمایش دوربین (Toggle Camera View)
- Ctrl+Alt+0 (عدد صفر): تنظیم دوربین به نمای فعلی (Align Camera to View)
- G: جابجایی دوربین (Grab/Move Camera)
- R: چرخش دوربین (Rotate Camera)
- Numpad 0: نمایش نمای دوربین (View Camera)
کلیدهای میانبر بلندر در حالت Animation
- Space: پخش/توقف (Play/Pause)
- Shift+Space: پخش سریع/توقف (Play/Stop)
- Right Arrow: فریم بعدی (Next Frame)
- Left Arrow: فریم قبلی (Previous Frame)
- Up Arrow: جهش به جلو (Jump Forward)
- Down Arrow: جهش به عقب (Jump Backward)
- Shift+Left Arrow: رفتن به ابتدای خط زمان (Jump to Start)
- Shift+Right Arrow: رفتن به انتهای خط زمان (Jump to End)
- Ctrl+Left Arrow: تغییر به صحنه قبلی (Previous Scene)
- Ctrl+Right Arrow: تغییر به صحنه بعدی (Next Scene)
- I: درج کلید فریم (Insert Keyframe)
- Alt+I: حذف کلید فریم (Delete Keyframe)
- K: برش خط زمان (Add Keying Set)
- Shift+E: تنظیم پایان فریم (Set End Frame)
کلیدهای میانبر شخصیسازی و اسکریپتنویسی
- Ctrl + Alt + U: باز کردن تنظیمات کاربر (User Preferences).
- Ctrl + Space: بزرگنمایی پنجره انتخاب شده
- Ctrl + Alt + P: اجرای اسکریپت پایتون
- Shift + Ctrl + Alt + C: تعیین مرکز (Origin) به صورت دستی
جمع بندی
در این مقاله سعی کردیم که تمام کلیدهای میانبر بلندر را در حالتهای مختلف پوشش دهیم. به همین دلیل ممکن است در دو حالت متفاوت، یک میانبر مشابه را مشاهده کنید.
اگر به یادگیری بلندر علاقهمند هستید، حتما به دورههای آموزشی متا استودیو سر بزنید.